No persze, ennek nincs köze hozzá, mondják sokan. Márpedig igenis van. Nem kell nagy matektudás ahhoz, hogy ha egy kereskedőnek, hússzorrannyiba kerül az üzlethelyiség, akkor az áru is drágább lesz.
(Jómagam beszállítok nagy kereskedelmi cégeknek, egyedi termékeket, tehát ha kell, konkrét számokkal is alá tudom mindezt támasztani.)

A gond fő oka, hogy a plázában az üzletek bérleti díja hússzorannyi, mint az utcai boltoké. Például egy 70 négyzetméteres üzlet bérleti díja egy nagy budapesti plázában havi 3,5 millió forint. Nem, ez nem elírás. Tényleg ennyi. Nem, nem évente, havonta. Nem írom le a pláza nevét, de ez egy nagy budapesti plázában a havi bérleti díj egy üzletért. Igen, valóban, ezért a pénzért húsz ekkora boltot lehet bérelni a kőrúton. Ennek persze egyértelmű következménye, hogy a kereskedők sem tudnak már 10%-os árréssel dolgozni, mint régen, hanem minimum 50-60% kell már, de akkor is ki kell hajtani az alkalmazottak belét, vagy olyat kell árulni, ami vagy nagyon drága, vagy gyorsan fogy.

Mi ennek a következménye? Nos nem kell hozzá nagy tudomány. Ahhoz hogy a megnövekedett árrést finanszírozni lehessen a vagy a kereskedő fogja a terméket a beszerzési ár három-ötszöröséért adni, vagy ha a beszállító határozza meg az eladási árat, úgy neki kell legalább a két-háromszorosára emelni az árat. Ebből persze nem marad még meg több pénz, nem lesznek magasabbak a bérek, a haszon, semmi, csak az üzleti kockázat nő. De mivel a termék drágább, nem is fogy annyi, tehát a fajlagos előállítási ár is több, ami tovább növeli az árat. Aztán meg mert hasonlóan minden hozzávaló ára is pont emiatt emelkedik, az is drágábbá teszi az előállítást. De a drágább előálőállítási ár most már a magasabb árrés miatt még drasztikusabb eladási áremelkedést kényszerít ki. Ördögi kör, amit még megfejel az infláció. Hiába a technológiai fejlődés, ennek a haszna elvész. A plázatulajdonosok irreális extraprofitját a beszállítók és a terméket előállítók fizetik meg. No meg persze a kisemberek, akiknek a bére csak annyival nő, ami az infláció. Jobb esetben. De megvan az a fantasztikus érzés, hogy plázázhatunk. Ugye milyen jó? Milyen fantasztikus dolog, hogy nem kell végigsétálnunk a körúton, hanem egy fedett helyen tudjuk megnézni a boltokat (meg a plázacicákat). Igaz, hogy ennek az az ára, hogy a termékek háromszor-ötször annyiba kerülnek (és nem csak a plázákban, hanem másutt is, mert a multicégek átlagokban számolnak, összköltséggel és összbevétellel), de ez nem nagy ár a feelingért.

Hát nem megéri?